torsdag 8 oktober 2009

Can-Am Spyder - Fun for the whole family!


Vad alla ser nöjda ut!?! Har någon mutat barnen med godis?



Grymt kul att köra. Enkel att bara dra iväg med tack vare semi-automat-låda. Jag lägger manuellt i växlarna med vänstertummen men behöver inte koppla. Jag behöver inte heller släppa gasen vid växling utan det är bara att vrida fullgas och växla vid ett varvtal som passar dig. Växellådan tar heller inte över vid accelerationen och byter växel åt dig utan det som händer är att varvtalsskyddet räddar motorn och jag får peta i nästa växel! Fullgasaccerelation 1:an, 2:an, 3:an - man får aldrig nog!!! Det är roligt!!! Det är vanebildande!
Däremot slipper jag tänka på att växla ned efter inbromsningar för den väljer själv lägre växlar för att undvika motorstopp. Det är en bra detalj som inte inskränker på nöjet vilket överbeskyddande uppväxlingar skulle gjort!

Efter att ha lånat Spydern ett dygn var jag fortfarande inte riktigt på det klara hur jag skulle hantera den på bästa sätt i kurvor. Suget att köra mer fanns, mycket mer och trimma in min egen körteknik. Ljudet är gött i V-twinnen. Det är grymt att höra den på avstånd, man kan tro att det är en Buell eller nåt liknande som närmar sig. Man blir minst sagt förvånad när detta skoterliknande fordon uppenbarar sig.

/Rikard Kanlén Testdriver




Provkör hos:


Mickes Skog & Trädgård i Hällefors 0591-10029

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välj anonym och skriv med namnet i texten istället!